COUNTERTENOREN
List of Services
-
DAVID FELDMAN
David Feldman, Countertenor
The Israeli countertenor David Feldman graduated from the vocal department of the Jerusalem Academy of Music and Dance, where he completed both his Bachelor's and Master's studies in the classes of Bibiana Goldenthal and Zvi Semel. He continued his studies at the Schola Cantorum Basiliensis in Switzerland, specializing in vocal ensemble music of the 16th and 17th centuries, and gained an Advanced Master's degree under the guidance of Evelyn Tubb and Anthony Rooley.
David has performed as a soloist with La Cetra Barockorchester Basel, the Luthers Bach Ensemble, the Israel Camerata Jerusalem, the Israeli Sinfonietta Beer-Sheva, the Jerusalem Baroque Orchestra, the Phoenix Early Music Ensemble, the Ra'anana Symphonette Orchestra, the Israel Chamber Orchestra, the Barrocade Baroque Collective, the Israel Netanya Kibbutz Orchestra, the Jerusalem Andalusian Orchestra and the Haifa Symphony Orchestra.
As an ensemble singer, he has worked with Musica Fiorita, Ordo Virtutum, Cappella Murensis and Vox Luminis. He was a regular member of Profeti della Quinta with whom he toured extensively across Europe, North America and Asia and performed at prestigious early music festivals such as York, Utrecht and Ambronay. In 2011 they won first prize at the York Young Artists Early Music Competition and went on to record six award-winning CDs.
In 2016, David appeared as a soloist in a Deutsche Grammophon CD recording with soprano Magdalena Kožená and La Cetra Barockorchester Basel conducted by Andrea Marcon.
David has appeared on numerous radio and television broadcasts, including those for the Israeli Voice of Music, BBC3, NPO4 and France Musique.
His concert activities have brought him to some of the most prestigious festivals and venues around the world, such as the Concertgebouw Amsterdam, the Warsaw Philharmonic, Konzerthaus Berlin, Palau de la Música Catalana, the Metropolitan Museum of Art in New York, Händel Festspiele Göttingen and the Israel Festival Jerusalem.
David has received accolades at several vocal competitions. In 2006, he was honoured with the distinction of 'highly commended' at the Paul Ben-Haim competition in Tel Aviv and in 2007 he took first prize in the vocal competition of the Jerusalem Academy of Music and Dance. In 2009, while being broadcast live on the Vatican Channel, he was awarded the prize for "Most Promising Young Artist" at the internationally renowned Musica Sacra competition in Rome.
Participating in the creation of new music is an important part of David's musical activities. He premiered Ella Milch-Sheriff's work Dark am I, which was released on CD in 2007. In 2008 he premiered Oded Zehavi's Old Poet's Songs, a work composed specifically for him, at the Music in the Upper Galilee Festival. Later this season, David will sing the lead role in Jonathan Dove's contemporary opera Flight.
He has been a recipient of scholarships for excellence in music from the Buchmann-Heyman Foundation, the America-Israel Cultural Foundation, and the Chais Foundation.
-
DAVE TEN KATEDAVE TEN KATE
Countertenor Dave ten Kate werd geboren in Nederland en begon op zeer jonge leeftijd met zingen als sopraan in het Haags Matrozenkoor. Hij kreeg zijn eerste zanglessen van Gregor Bak en Sipke de Jong.
Na de middelbare school zette hij zijn studie voort aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Rita Dams en Wout Oosterkamp; daarna vervolgde hij een aantal jaren zijn zangstudie bij Marjan Kuiper.
Mogelijk gemaakt door de VandenEnde Foundation, volgde Dave lessen van Martha Sharp, Johannes Effertz-Wolf, Monika Lentz en Adriaan de Wit aan het Mozarteum in Salzburg. Hier werd al snel duidelijk dat zijn stem zeer veel mogelijkheden heeft en dat Dave een getalenteerde zanger is.
Aan het begin van zijn carrière werd Dave geselecteerd voor een Masterclass, gegeven door countertenor Michael Chance. Zijn participatie werd uitgezonden tijdens het tv programma ‘Masterclass’ van Sonja Barend. Ook Michael Chance sprak van een groot talent en voorspelde een internationale carrière.
Dave ten Kate is een veelgevraagd solist voor oratoriumconcerten en concerten met repertoire uit de barok. Hij werkt met vele dirigenten waaronder Ed Spanjaard, Jan Stulen en Matthew Rowe. Maar hij is ook een graag geziene gast bij orkesten zoals het Metropole Orkest, Nederlands Blazers Ensemble, Nederlands Philharmonisch Orkest, Phion en talloze barokorkesten. Op zijn repertoire staan onder meer de Matthäus Passion en het Weihnachtsoratorium van Bach, Theodora, Judas Maccabaeus en Saul van Händel. Hij zingt ook in vele opera’s van Händel, naast Gluck, Mozart, Purcell en Monteverdi maar ook in de Carmina Burana van Carl Orff. Daarnaast wordt hij gevraagd door moderne componisten en zingt hij muziekstukken van o.a. Bernstein: Chichester Psalms en songs van Sondheim.
Zijn veelzijdigheid komt ook in muziektheater naar voren, waarin zijn passie en talent voor zowel zingen als acteren perfect tot uiting komt. Hij beweegt zich ook in de theaterwereld om deze gecombineerde kunstvorm uit te voeren. Dave wordt regelmatig gevraagd om live te zingen bij balletgezelschappen (o.a. Het Nationale Ballet) en filmmuziek in te zingen. Samen met diverse pianisten en andere instrumentalisten geeft hij recitals, waarin hij kleurrijke programma’s ten gehore brengt, die uitgaan van een gevarieerd spectrum aan muzikale stromingen. Zijn concerten worden omschreven als “een lust voor het oor en hart”!
Dave ten Kate houd zich graag bezig met het castraten repertoire, een gebied waarbij zowel technisch als muzikaal een hoog niveau vereist is. Eigenschappen die ruimschoots vertegenwoordigd zijn in zijn stem en talent. Ongeacht het register, waarin wordt gezongen, met name in de hoogte, is er sprake van een onafgebroken, aangename souplesse. Zijn liefde voor de opera is erkend en herkend, en daar zijn stem beschikt over zoveel kleur en hoogte wordt hij in vele landen gevraagd om zijn medewerking te verlenen.
-
ROBERT KUIZINGA Robert Kuizenga (1984) is begonnen als jongenssopraan bij het Roderjongenskoor o.l.v. Bouwe Dijkstra. Als hoofdsolist van het Roderjongenskoor mocht hij o.a. de ”Angel” partij uit het oratorium Jeptha (Handel) voor zijn rekening nemen o.l.v Paul McCreesh. Na zijn stembreuk heeft Robert als countertenor les gehad van Jan Zwerver en van Eugenie Ditewig op het conservatorium van Utrecht. De afgelopen jaren heeft Robert lessen gevolgd bij Pierre Mak en Michael Chance. Op dit moment wordt hij gecoacht door Maarten Engeltjes.
ROBERT KUIZINGA
Als solist trad hij veelvuldig op in uitvoeringen van oratoria, passies en cantates. Hierbij heeft hij mogen zingen onder leiding van o.a. Ton Koopman, Jos van Veldhoven en Peter Dijkstra. Onlangs won Robert de jury- en publieksprijs van het concours “In de ban van de Hohe Messe” waardoor hij o.a. masterclasses volgde bij Johannette Zomer. Hiernaast is Robert nog regelmatig actief als koorzanger. Robert maakte 15 jaar deel uit van de kernbezetting van Vocaal ensemble The Gents en zong bij verschillende professionele ensembles.
Verder is Robert als manueeltherapeut werkzaam in Amsterdam.
-
LESTER LARDENOYE De Nederlandse countertenor Lester Lardenoye begon zijn muzikale loopbaan als jongenssopraan in het Sacramentskoor te Breda. Na de middelbare school studeerde hij Natuurwetenschappen aan de Universiteit van Cambridge, waar hij zong in het St John's College Choir onder leiding van Christopher Robinson en David Hill. Na zijn afstuderen vervolgde hij zijn opleiding aan de afdeling Oude Muziek van het Koninklijk Conservatorium te Den Haag, waar hij werd bijgestaan door Rita Dams, Michael Chance en Peter Kooij. Hij ontvangt thans coaching van Peter Nilsson.
LESTER LARDENOYE
Lester heeft met verscheidene professionele ensembles gewerkt, waaronder het Monteverdi Choir, het Amsterdam Baroque Choir, de Nederlandse Bachvereniging, het Kammerchor Stuttgart en English Voices. Met deze laatste heeft hij gewerkt met dirigenten als René Jacobs en Ivor Bolton in het Festival van Aix-en-Provence en met Piers Maxim in het Beijing Music Festival.
Hij heeft gewerkt in zowel opera als oratorio in binnen- en buitenland. Op het operapodium zong hij de rol van Nutrice in Monteverdi's L'incoronazione di Poppea met Glen Wilson, Ottone in Handel's Agrippina met Hernán Schvartzman en als één van de Pastores in Monteverdi's l'Orfeo met René Jacobs in het Festival van Aix-en-Provence. Oratoriumrollen omvatten onder andere Joad in Handel's Athalia en David in Handel's Saul, beide onder leiding van Richard Egarr op de Snape Proms in het Britten-Pears Young Artist Programme.
Terugkerende engagementen omvatten de Passies van Bach, alsmede diens Weihnachtsoratorium, Hohe Messe, Magnificat en vele cantates, Handel's Messiah en Dixit Dominus en vele werken van andere componisten zoals Bernstein, Buxtehude, Carissimi, Monteverdi, Mozart, Pergolesi, Purcell, Vivaldi en Zelenka.
-
ROB MEIJERS De countertenor Rob Meijers begon al op zeer jeugdige leeftijd met zingen.
ROB MEIJERS
Als jongenssopraan zong hij in het Jeugdkoor Cantarella o.l.v. Harrie
Spronken. Vervolgens ging hij naar het Jeanne d´Arc College te Maastricht,
waar hij de middelbare school opleiding volgde in de Voco (voortgezet
onderwijs in combinatie met conservatorium).
Na zijn eerste fase solozang docerend en uitvoerend musicus succesvol te
hebben afgesloten als bariton bij Frans Kokkelmans, werd hij toegelaten tot
de vervolgopleiding. Mya Besselink werd zijn nieuwe docent solozang en onder
haar leiding specialiseert Rob zich als countertenor.
In mei 2004 volgde hij een masterclass bij de countertenor Andreas Scholl .
In samenwerking met het Limburgs Symfonie Orkest zong hij enkele duetten uit
het "Stabat Mater" van Pergolesi. Rob verleende solistische medewerking aan
de "Johannes Passion" van J.S. Bach o.l.v. Huub Ehlen (Heerlen en
Grimbergen).
In mei 2005 behaalde hij zijn "master-degree" solozang en werd hij gekozen
tot winnaar van de "Music Award Maastricht".
In juli van dat jaar zong Rob de rol van "Emone" in de opera "Antigona"
o.l.v. Jan Stulen, waarmee hij de studierichting "opera" cum laude afsloot.
Tijdens het festival "Musica Sacra" in Maastricht (september 2005) was hij
een van de solisten in de "Faust-Kantate" van A.Schnittke o.l.v. Ed
Spanjaard.
In het kader van de 'nationale voorrondes' van het Internationaal Vocalisten
Concours te 's Hertogenbosch werkte Rob samen met het Brabants Orkest o.l.v.
Roberto Benzi..
Onlangs zong hij de 'Alt-solo' in de "Messiah" van G.F. Händel o.l.v. Geert
van den Dungen en bereikte hij de halve finale op het 'Francisco Viñas'
concours te Barcelona.
In april jl. maakte Rob zijn operadebuut als 'Halimacus' in het Hessisches
Staatstheater te Wiesbaden (Duitsland), in de opera 'Croesus'.
-
NIMA POURNAGHSHBAND
Nima Pournaghshband is een Iraanse contra-tenor, componist en koordirigent en studeert momenteel een dubbele bachelor klassieke zang bij Yvonne Schiffelers en koordirectie bij Hans Leenders aan Conservatorium Maastricht. Hij bestudeert een klassiek repertoire in verschillende stijlen en talen. In 2019 werd hij als tenor toegelaten tot het Conservatorium en in zijn tweede jaar ontdekte hij zijn contra-tenorstem, waar hij zich sindsdien op richt. Zijn solorepertoire omvat verschillende werken van componisten zoals H. Purcell, J.S. Bach, A. Vivaldi, enz. tot latere werken zoals I. Stravinsky en M. Tippet. Hij nam deel aan vele professionele projecten zoals Stabat Mater van G. B. Pergolesi als altsolist onder leiding van Hans Leenders, en aan Conservatorium Opera-projecten zoals Les Contes d'Hoffmann als bariton met Luther, Crespel en Schlemil, of in Dido en Aeneas als Countertenor die de Spirit speelt. In augustus 2023 zingt hij solo in Carmina Burana van C. Orff.
Naast solist zong hij mee in veel verschillende projecten met hoogwaardige kamer- en operakoorensembles zoals Studium Chorale en Theater Aachen in de sectie Bariton/Alt, en zal hij samenwerken met Opera Zuid voor het komende Opera Project “Orphée aux Enfers” van J. Offenbach in mei en juni 2023.
Naast al het genoemde, componeert hij muziek voor solozang, koor, orkest en kamermuziek. In juni 2023 zingt hij zijn compositie “Khane Chaharom” gespeeld door blazersensemble “Zuiderwind” met het libretto van Ferdowsi, een Iraanse dichter. In april 2023 won hij de
21e Music Award Maastricht 2023 - Vocal.
-
BRUNO RIVERA
With “Full-Throated high notes that rang in the ears” Countertenor Bruno Rivera became the “Discovery of the Year” in 2018 by Vocal Arts Chicago. After moving to Europe in 2021, within less than a year he made his London debut as Strophe in Mark Springer's new opera Army of Lovers and soon will be making his debut in Italy performing the title role in Il Piccolo Principe by Pierangelo Valtinoni. Rivera, who was born and raised in the lovely island of Puerto Rico, always saw music and his singing as his super power. Bullied for having such a high voice, his singing gave him the confidence and passion to continue to follow his dreams.
Bruno started his vocal studies in The Puerto Rico Music Conservatory at the age of 14 where he did a pre-college program concentration in voice and was part of the Children's Choir. After graduating highschool, Rivera continued his studies at the conservatory of music of Puerto Rico this time working on his Bachelor's Degree where he worked with teachers Elizabeth Pachecco Rose, Justino Diaz, William Woodruff and Ilca Lopez.
He moved out of Puerto Rico to continue his studies with countertenor Mark Crayton at the Chicago College of Performing Arts. During his time in Chicago he was able to perform with many Chicago storefront opera companies. Most notable performances are: Cecilio from Mozart's Lucio Silla with the Chicago Summer Opera, Transgressive Theatre-Opera’s 2018-2019 season as Isolier from Rossini's Comte Ory, Plaintiff in Trial by Jury and The Voice on the Record in The Consul. He was also Soprano soloist for the Chicago Arts Orchestra’s modern world premier of Ignacio Jerusalem Mass in G Major which was professionally recorded and in consideration for a Grammy nomination.
Rivera also has performed in numerous modern works such as: Grindr in Grindr the Opera with Chicago Pride Films & Plays of which received raving reviews: “Powerful Soprano” - Chicago Reader, “Pitch perfect, and ready for the big stage in opera” - Around the Town Chicago, and “Sparkling, supple vocals” - New City Stage. Rivera has also performed as Mary Sunshine in Chicago the Musical with the Virginia Musical Theater Company, Big Noise Theater and an upcoming performance with the Het Theaterhuis in Amsterdam.
For more information please visit www.brunoriveramalesoprano.com
-
TOBIAS SEGURA PERALTA Tobias Segura Peralta (countertenor) groeide op in een muziekfamilie en kwam op jonge leeftijd al in aanraking met piano en gitaar. Toen hij acht jaar oud was deed hij auditie voor de Kathedrale Koorschool Utrecht. Daar kreeg hij les van Gerard Beemster, die ervoor zorgde dat hij al snel vele solo’s zong. Zo was Tobias als tienjarige al sopraansolist in het Concertgebouw te Amsterdam in Benjamin Brittens’ Nicolas Cantate. Ook soleerde hij in binnen en buitenland in o.a. het Miserere van G. Allegri, het Requiem van J. Rutter, de Krönungsmesse van W.A. Mozart en vele kerkdiensten. Toen hij op het Gymnasium kwam, schreef, zong en speelde hij jarenlang popmuziek, maar de klassieke muziek bleef hem trekken. Onder begeleiding van Bas Ramselaar bereidde hij zich voor op zijn bacheloropleiding aan het conservatorium te Utrecht. Momenteel studeert Tobias zang bij Jon Thorsteinsson in het 4e jaar van de Bachelor klassieke muziek. Hij heeft daarnaast lessen en masterclasses gevolgd bij onder andere: Charlotte Margiono, Karin van der Poel, Dobrinka Yankova, Peter Bording, Stephen Connolly, Paul Phoenix, Nico van der Meel, Abigail Richards, Cvetanka Sozovska, Wilbert Hazelzet, Heiko ter Schegget en Siebe Henstra. Tobias heeft ook altijd veel in koren gezongen, als vast lid van o.a. het Kathedrale Koor Utrecht, het Utrechts Kamerkoor, Convocati, Canticum Cupola Nova, het Basilius College, The Gents en als gastzanger in vele andere koren. Dit jaar viel hij bovendien in bij het Nederlands Kamerkoor. Onlangs heeft hij ensemble Solis opgericht, een vijfkoppig ensemble (SAATB) dat zich voornamelijk richt op muziek uit de Renaissance. De afgelopen jaren was hij solist in o.a. die Zauberflöte van W.A. Mozart, The Fairy Queen van H. Purcell, het Oratorio de Noël van C. Saint-Saens, de Europese première van de Litaniae Xaveriae van J.D. Zelenka, het Stabat Mater van Pergolesi, het Gloria en Magnificat van A. Vivaldi, de Johannes en de Matthäus Passion van J.S. Bach en vele van diens cantates en motetten.
TOBIAS SEGURA PERALTA -
OSCAR VERHAAR Oscar Verhaar (Rotterdam, 1987) zong als jongenssopraan van het Rotterdams Jongenskoor vele malen solo in binnen- en buitenland (onder meer in Zwitserland, Oostenrijk, Rusland en de VS). In juni 2012 sloot Oscar de masteropleiding zang Oude Muziek af aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar hij studeerde bij Michael Chance, Jill Feldman, Lenie van den Heuvel en Peter Kooij. Daarnaast studeerde Oscar bij Lydia Vierlinger in Wenen en volgde hij masterclasses bij Deborah York, Eric Mentzel en Kees Boeke. In september 2014 was Oscar de enige mannelijke finalist van het Concours International de Chant Baroque de Froville in Frakrijk. In 2010 won Oscar de eerste prijs van de Austria Barock Akademie.
OSCAR VERHAAR
Al sinds 2002 treedt hij op als solist in het oratoriumrepertoire, met werken van onder anderen Monteverdi, Pergolesi, Vivaldi, Bach en Händel, en werkt hij samen met barokorkesten als Florilegium Musicum, Accademia Amsterdam en Collegium Ad Mosam. In 2008 debuteerde Oscar op het Festival Oude Muziek Utrecht met een liedprogramma rond Constantijn Huygens in de Fabulous Fringe serie. In oktober 2010 zong hij met veel succes bij Opera Studio Nederland in Monteverdi's Orfeo in de regie van Pierre Audi.
In de afgelopen periode soleerde Oscar in de festivals Été Musicale en Bergerac in Frankrijk, het Salzkammergut Festival in Oostenrijk, en het Grachtenfestival Amsterdam, Musica Sacra Maastricht en Bach Festival Dordrecht. In het voorjaar van 2014 verscheen voor het label Quintone zijn eerste solo-cd, met muziek van Constantijn Huygens en zijn Italiaanse tijdgenoten als Caccini, Kapsperger en Monteverdi.